12.10.2009

Bu nasıl doktor?



Doktorum diye bir program başladı bu sezon KanalD'de. Fikir şahane, her gün belirli bir hastalığı uzmanlar tartışacak, anlatacak. Hastalar yaşadıklarını paylaşacak. Ülkenin her yerinde her isteyen doktora gidemiyor. Doktoru bulamayan ayrı doktora gidecek parayı bulamayan ayrı. Televizyon ise artık her evde. Böyle düşününce, her gün uzman doktorların hastalıklar konusunda bilgi vermesi çok iyi bir fikir gibi gelmişti. Ama hiç de düşündüğüm gibi çıkmadı.


Programa ne kadar "Bak şu küçük dağları ben yarattım" edasında doktor varsa toplamışlar. En iyi doktor onlarmış, en çok bilgiye onlar sahipmiş, sağlığı bile onlar keşfetmiş havasında giymişler beyaz önlüklerini, mavi cerrah kıyafetlerini gerim gerim geriniyorlar. Biri anlatıyor bir hastalığı powerpoint sunumuna, grafiklerine, tablolarına baka baka. Sonra bir teyze söz alıyor: "Hocam" diyor "Benim annem, babam, teyzem, kızkardeşim kanserden öldü. Bende de olacak biliyorum. Önlemek için ne yapabilirim?" Programdaki o kadar doktordan ne bir geçmiş olsun, ne bir başınız sağolsun yok. Böyle görgü, incelik beklerken ben slaytların önündeki süper kahraman, dünyayı kurtaran adam, pek muhterem doktor şöyle diyor: "Sen beni ne biçim dinlemişsin? Ben sunumda ne dedim? Grafiğe bak grafiğe, genetik faktör görüyor musun burda? Bak söyle bana, kanser sebepleri arasında genetik faktör var dedim mi?" Ailesinden birçok kişiyi kaybetmiş, kanser korkusu yaşayan teyze sözlüye kalkmış bir ilkokul öğrencisi gibi başını önüne eğip kendince birşeyler söylüyor.


Bu programın amacı sağlık konusunda izleyenlere yardımcı olmak mı yoksa sağlık konusunda sözlü yapmak mı? ÖSS'de yüksek puan almak, 10 sene çok ciddi bir eğitimden geçmek, insanlara en değerli varlıklarını "sağlıklarını" vermek kendinizi Tanrılaştırma hakkını size nerden veriyor ey Doktorlar! İnsanla en çok ilgilenen meslek grubunun insaniyetini en çok yitiren grup olması ironi değildir de nedir? Çok zor şartlarda, devlet hastanelerinde çalışanları bir yere kadar tolare edebiliyorum da özel hastanede, kendi muayenehanelerinde çalışıp da dünyanın parasını kazanan, üstüne bir de TV programı yapan bu doktorların 70 milyon karşısında (hıhı evet, 70 milyon izliyor onları!) bir geçmiş olsunu hastalardan esirgemelerini, ukalalıklarını başkalarını azarlayarak sergilemelerini kabul edemiyorum.

Fotoğraflar: KanalD

25 yorum:

Pinky dedi ki...

çok haklısın Çillicim. kadın zaten biliyor, 'bende kanser olabilirim önlemek için ne yapayım' diyor. kadın grafiği anlamış, adam duyduğunu anlamaktan aciz. okumakla insan olunmuyor malesef :(

lale kunt dedi ki...

doktorları sevmem ben. kuzenim de doktor, çok ukaladır ve aynı dediğin gibi küçük-büyük bütün dağları bizzt kendisi yaratmıştır.
onu severim gerçi, çünkü beni sever :)
neyse, dediğin gibi insanlıktan ne kadar uzak duruyo çoğu. burjuva mıdır nedir? dün emlakçıda bana diyo ki, binada iki tane doktor var. ay bana ne acaba?
dedim biz taşınırsak dicek misiniz binada iki tane tasarımcı var diye, yook. nedir bu doktot doktor ayy.

missy dedi ki...

son yıllarda medyanın en çok prim yaptığı şey, sıradan insanların aşağılanması olunca kendilerine çok yaratıcı oldukları için hemen yeni bir alan bulmuşlar...doktorlar!!! zaten hastalarını aşağılamayı çok severler, bir de bunu milyonların karşısında canlı canlı yapmak harika bir fikir diil mi? rezalet...

JuVeNiL dedi ki...

çilli ben de sağlık sektörünün bir parçasıyım şu anda çalışmasam da, maalesef doktorlar -tabi ki hepsini kastetmiyorum- o kadar burunları kalkık ki, sanki o kadar sene okuduklarının acısını çıkarıyorlar, sen bir elektrikçinin ya da bir pilotun yaptıklarını yapabilir misin? yapamazsın, anlayabilir misin onların işinden anlayamazsın.. Biz de senin bildiklerini bilmek zorunda değiliz;ama maalesef ne kadar bilseniz o kadar iyi;çünkü o çoook taşan zekaları bir yerlerde hep sabit kalıyor.. Babam çok ağır bir hastalık geçirdi ,evet! o ismini anmak istemediğim hastalığı başında yakaladık, kemoterapi yan etki gösteri ve hafif felcimsi birşey atlattık, çekilen mr ı doçent! çok mühim bir doktora - ki bu doktorlardan randevu almak öyle kolay değil- götürdük, beyne sıçramış dedi! orda sanıyorum bir kaç yaş yaşlandım.. Sonra hastalığı ile ilgili asıl doktoruna götürdüm hemen ordan çıkıp, aynı mr sonuçlarına bakıp, hayır sadece pıhtının geçtiği yer iz bırakmış dedi,korkulacak bir şey yok! Len ikinizde aynı yere bakıyosunuz..

Dahası mı bitmedi, daha geçen ay 17 yaşında ve fikrisabit bir şekilde bu sene öss ye girip hacettepe ingilizce tıp da tıp başka da bir şey istemem diyen çok yakın bir tanıdığım,bayıldı, çocuğa kalp pili takılcak dedi kardiyoloji uzmanı! kesin takılcak %99 .. ama bir de ergen kardiyolgu görsün dedi.. Düşünün ki bunu size söylediler haliniz ne olur? Diğer doktora gidene kadar ölüp ölüp dirildiler.. Ve doktor kesinlikle böyle bir şeye gerek yok, sen de sporcu kalbi var demiş.. Senede bir kontrol ettirmeniz yeterli!
Daha neler anlatırım size de.. Sinir hastası olursunuz, siz siz olun kolesterol,tiroid testlerinizi yaptırın senede 1 kere ,bir şeyiniz yoksa daha da doktora gitmeyin ..
hepsi ayrı bir nane.. He bir de ciddi bir olaysa karşınızda ki lütfen bir doktora değil 2 doktora götürün sonuçlarınızı..

tuku dedi ki...

Herkes kendini öyle çok önemsiyor ki. Tek sorun da bu!

Unknown dedi ki...

E.R havasında doktorlar yapmaya calışmışlar programı izlemedim ama koca dudaklı doktor kızı görünce resimde bu kanıya vardım :)

İlkay Baskan dedi ki...

doktorlarda bu kendini tanrı zannetme sendromnu var malesef.
hamilelikti, dogumdu cocuk doktoruydu derken. ben 3 e ayırdım
1) normal bir doktor ama cok havali
2) iyi bir doktor ama cok havali
3) hem cok iyi doktor, hem de insan.
ama 3 numarayi bulana kadar coook yoruluyor insan

tuku dedi ki...

Şu sıralar gözümdeki tek doktor
Lost, Jack:D

beetlejuice dedi ki...

Pinkycim, öyle eminler ki en iyiyi kendilerinin bildiğinden karşısındaki ne diyor umurlarında değil. Ne kadar yazık!

Lalecim, bir de doktordan araba durumu var. Doktordan olunca ne oluyor acaba, binmeden kendini sterile mi ediyor, eldivenle, boneyle mi kullanıyor arabayı? Ya da arabaya check-up mı yapıyor?:)

Missy, o kadar doğru söylemişsin ki. Reyting= Birini aşağılamak! Ama sağlık bu ya, en hassas noktamız. Bu kadar düşmemek lazım reyting uğruna.

Juvem, neler yaşamışsınız öyle? Çok geçmiş olsun canım, umarım baban şimdi iyidir. Biz de benzer bir durumu yaşadık. 3 doktor anneme son doğumunda (ki o ben oluyorum:)) rahmin çok zarar görmüş, kanser olabilirsin alacağız rahmini dedi. Hastane için pijamalar, terlikler alındı, ameliyat olacak annem. Sonra başka bir doktora daha görüneyim hastaneye yatmadan dedi ve öğrendik ki rahmi sapasağlammış, alınmasına kesinlikle gerek yokmuş. Bazen 2 doktor bile yetmiyor, neye güveneceğini şaşırıyor insan.

Tukucum, oysa ki Jack başkalarını da düşünüyor değil mi:))

Miacım, seçtikleri doktorların geçmişlerinde fotomodellik, güzellik yarışması deneyimleri de varmış. Bırak güzel gözükmesinler, koy 2 tane adam gibi doktor:)

Kirazım, o 3.'ye ben henüz rastlayamadım. Her doktora gidişim bir korku filmi tadında:)

ebvatathemua dedi ki...

Bir kere izledim,o da bir kaç dakika,yetti kanal değiştirmeme.
Show amaçlı sağlık programı dersen işte bu.Ne misafir doktoru konuşturuyolar,ne katılan izleyicileri,hep ben daha çok biliyorum havası.

yıldız dedi ki...

Sevgili çilli,

Gündüz kuşağını seyretmiyorum akşam kuşağını da pek seyretmem gerçi.Ama seyreden o kadar çok insan var ki.Haklılar da.Sen yazmasan bilgim olmayacaktı.
Bu nasıl program bir kere,bunlar nasıl doktorlar.Yardımcı olmak adına milleti azarlamak mı ,format gereği şov yapmak mı?
Saygı duyulacak bir meslekleri var.Bir çok mesleğe göre de işleri gerçekten zor.Ama bu duygularından anlayışlarından yoksun olmaları anlamına gelmiyor.


Artık televizyonlar ne yapacaklarını şaşırdı.

yass dedi ki...

vay be bırde cok sevımlı gorunuyorlardı. ben sadeec programın gırırsını ızleyebılıyorum sonrasında cıktıgım ıcın.. gercı hastaneler de boyle anlayıssız doktorlarla dolu. empatı cok onemlı bence..

papatyaninguncesi dedi ki...

çok güzel yazmışsınız.hastaneye gitmekten nefret eder oldum bu doktorların bizleri küçümseyerek azarlar gibi konuşmalarından dolayı

lale kunt dedi ki...

juvenil'in yorumunu okuyunca aklıma geldi, bi arkadaşımın minik yeğenine (3 yaşındaydı galiba) kanser teşhisi koymuş doktorun teki herkes ağlaya ağlaya ölüyodu. başka doktor yok öyle bişey demişti, çocuk sapasağlam.

ayyy ne salaklar ya!

beetlejuice dedi ki...

Ebvatacım, sunanlar uzmanlıklarını bile almamışlar ama maşallah ego binbeşyüz! Şu kendine güvenin yarısı bende olsa Nobel'i alırdım:)

Yıldızcım, bir öğretmenlik bir de doktorluk çok kutsal ama kendi imajını bu denli zedeleyecek davranışlarda bulunmayı anlayamıyorum. Oysa ki insanlar zaten senin gözünün içine bakıyor, böbürlenmene gerek yok ki.

Yasscım, ben de sevimliliklerine aldandım, oturup izledim. Yanılmışım. İnsan kanserden bahsederken kahkaha atar mı yahu?

Papatyanınguncesi, doktora derdimi anlatırken bile geriliyorum yanlış bir şey mi söylüyorum acaba diye. Böyle olmamalı.

Lalecim, kendimi doktorların yerine koyuyorum da ben küt diye söyleyemem birine öyle bir şeyi. Bir daha tetkik iste, başka doktordan fikir al. Deli misin sen, 3 yaşındaki çocuğa pat diye kanser teşhisi koyuyorsun?

lezzettabağı dedi ki...

Ben de gördüm reklamını ama programı hiç izlemedim.İyi ki de izlememişim,pek bir şey kaçırmamışım yani!

Adsız dedi ki...

haklı olduğunuz şeyler yok mu,var.ama ben de ,nsanların genel olarak doktorlara olan nefretini anlayamıyorum.

mesela çoğu hastalıkta teşhis koymak sandığınız kadar kolay değildir.sporcu kalbi dediğiniz kalp mesela,bu yüzden aniden öle o kdr çok genç var ki.senede bir kontrol belki izlenmesi gereken yoldur ama sorun bakalım bunu çok doğalmış gibi söyleyen doktor,kendi çocugunda olsa sadece senede bir kontrolle yetinelim diyebilir mi?

kanser,kalp,beyin aklınıza gelen her türlü hastalık bazen ne olduğunu anlamak çok ama çok zordur.hiçbirşey kitaplarda yazdığı gibi çıkmaz karşınıza.

hastayi kaybettik dedi diye yumruk yiyen doktor,babaları öldü diye dahiliye servisini basan hasta yakınları,hocam beni kurtarmazsan bizim çocuklar sana taşkınlık yapabilir diye profesörü tehtit eden hasta biliyorum.

ayrıca bana tek bir meslek söylensin ki o kişi doğuda mecburi hizmetini yapmadan diplomasını alıp özelde bile çalışamasın?

bizim yazlıkta bir adam,ilkokul mezunu bir iş açmış,iş tutmuş,çok da iyi para kazanıyor.birgün babama demiş ki,bu doktorlara da 4-5bin tl para vereceklermiş,napıyor ki bunlar hakedecek..kendine hak ama yıllarını veren adama,gece gündüz çalışan adama bu parayı çok görüyor.adeta doktor aç kalsa sevinecek.

ben demiyorum ki hastayı aşağlıamak,dinlememek,hor görmek lazım.ama bunca karışıklığın ve temponun içinde,çoğu doktorun içinde bulunduğu ruh halini yansıtmak istedim biraz..post kdar da yazı yazmış oldum:)

beetlejuice dedi ki...

Anne ve kızları, hiçbir şey kaçırmıyorsun canım. Hatta kazancın var, sinirlerin bozulmuyor:)

Gizemelcim, kesinlikle hak veriyorum sana. Zaten yazının sonunda da aslında çok zor şartlarda çalıştığınızı belirttim. Ancak ne olursa olsun kimsenin kimseye ukalalık yapma hakkı olduğuna inanmıyorum. TV'de gezinen, hastalarına höt zöt yapan, egoları şişkin bu doktorlar yüzünden diğer doktorlara bakış açısı değişiyor. Umarım siz taze doktorlar bu imajı bize unutturursunuz:)

Marjo on makeup frenzy dedi ki...

bana bu program hiç denk gelmedi zaten sabah televizyon izlemiyorum.. aslında televizyonu ve anteni kurmadığımız için hiç tv izlemiyorum, varsa yoksa torrent benim için :D ay konu dağıldı bi saniye, adam ukala davranmış olabilir o anı görmediğim için yorum yapamiciim ama dediği doğru bazı kanserlerde (örn. meme kanseri) genetik etken %2 filandır, ailemde var diye bende de kesin olacak demek değil, zaten genetikse önlenemez ki, mutlaka ortaya çıkar.. yapılacak en mantıklı şey çevresel etkenlere savaş açmak genetiğe değil :P ay ben doktor değilim genetikçiyim ama doktor kadar burnum büyüktür maşallah :P doktor hikayesi bende de var, oley tam sırası anlatcam :D benim lise çağımda bitmez tükenmez baş ağrılarım vardı ve aylarca tıp fakültesinde süründüm, yemediğim ilaç, vermediğim kan-idrar-dışkı numunesi, çektirmediğim mr, almadığım teşhis kalmadı. sonuç: hala belli değil nedeni :)

Adsız dedi ki...

çillicim onlara şey demişler bence,bu yarışma amerikanvari olacak,o yüzden oynculuklarını konuşturuyorlar.:)

beetlejuice dedi ki...

Marjocum, doktor beyimiz doğru bir şeyi çok yanlış bir üslupla söylemiş demek ki. Bana o üslupla sen insansın deseler, itiraz ederim hayır ben hayvanım diye:))

Gizemelcim, yapımcılar yazımı mı okudu ne? Sunucular değişmiş bugün programda:)

JuVeNiL dedi ki...

sevgili gizemel,
ben işinizin çok zor olduğunu biliyorum ben de bir parçasıyım sağlığın; ama çok kötü bir haberi vermeden önce böyle böyle bir durum olabilir demek,dediğin gibi teşhisi koymanın zor olduğu hastalıklarda emin olmadan önce danışmak, araştırmaktan daha mı kolay geliyor pat diye en kötü haberi vermek? sonra da aa öle değilmiş.."tamam o zaman" demek.. kimseyi suçlamıyorum ve her meslekte olduğu gibi herkes aynı şekilde çalışmıyor farkındayım.. Sadece böyle olmasa çok daha iyi olurdu diye düşünüyorum;çünkü aynısını o doktor yaşasa -ki yaşatmasın- emin ol o zaman anlar ne hissedildiğini!

beetlejuice dedi ki...

Juvecim, alınıyor mu bilmiyorum ama tıp eğitiminde temel düzeyde de olsa psikoloji ve sosyoloji dersleri verilmesi gerektiğini düşünüyorum. İnsanlar ile en içiçe olan mesleği icra edenlerin insanı en iyi tanıyanlar olması gerekir.

Adsız dedi ki...

juvenil.sağlık sektörü öyle birşey ki aşağı tükürsen sakal ,yukarı tükürsen bıyık.seni de çok iyi anlıyorum,söz konusu insan sağlığı olunca hatalar daha kabul edilmez hale geliyor..
ama bırakalım devlet hastanesini,özel hastanede bile kişi başına o kdr çok hasta düşüyor ki,kadın doğumda aynı anda 3 hasta alıp birine soru sorarken,arka tarafta bir başkasını asistanın muayene ettiğini hatırlıyorum.yoksa bitmiyordu hastalar.bu sefer de dışarda isyan başlıyordu.off çok zor bu işler,Allah kimseye hastalık vermesin..

beetlejuice dedi ki...

Gizemelcim, özelde eğer iyi bir doktorsan halin duman:) Özel bir hastanede jinekolog randevum 1.5 saat gecikmişti. O arada meğer 3 sezeryan yapmış!! Nasıl bir tempo bu? Allah sana kolaylık versin:)